. Eva Ova

Duše prosila motýla, aby ji půjčil svá křídla.
"To nejde," povídá motýl. "Má křídla jsou slabá. Neunesou tíhu lidské duše."
"Nejsem těžká," brání se duše.
Motýl se tedy nechal přemluvit a půjčil ji svá nádherná křídla.
Duše si přála vzlétnout, avšak nešlo to. Ať se snažila, jak chtěla.
S lítostí je vracela a tu si všimla, že jedno křídlo je natržené.
"Ach Bože!" lekla se. "Musím ti pomoci! Musím tvé křídlo zachránit!"
A vznesla se s poraněným křídlem v náručí a letěla pro pomoc.

Eva Ova

Eva Ova

„Jako dítě jsem milovala knihy, když mi z nich maminka neustále četla. Na to jsem pak navázala vlastním čtením a za nedlouho i vlastním psaním, snad mi nebylo ani deset, když jsem si dělala všelijaké zápisky, nápady na knížky, povídky, příběhy. A mým přáním poté a stále bylo, stát se spisovatelkou. Malovala jsem také docela často, tedy spíše kreslila, kopírovala jsem kresby Mikoláše Alše, perem s tuší. A výtvarný svět se mi stal nakonec více osudový, protože když jsem odcestovala žít do zahraničí, bylo nasnadě věnovat se víc tomu, kde tvořivý projev byl mezinárodní. A tak se mi dostalo té radosti a možnosti výuky kresby a malby pod vedením Ak. malíře Francisca Paneca Cany, grafika a profesora Národní umělecké akademie v Havaně.“

Tam se také konala první výstava, v roce 1985. V roce 1989 se autorka vrátila do vlasti, kde kromě pedagogické profese na pražském gymnáziu, po dobu téměř dvou dekád, vedla galerii Alma Pater, kde představovala umělce z tuzemska i ze zahraničí. Své vlastní tvorbě se věnovala pouze ve volném čase; vydala dvě knihy a účastnila se kolektivních výstav, či prezentovala osobní výstavy, u nás i v zahraničí. Jejími náměty jak v obrazech, tak i v literární tvorbě, byla zpočátku hlavně lidská duše se svou snahou najít smysl na cestě životem a najít pravdy Stvoření - Boha. Tehdy se její obrazy, malovala z počátku pouze akrylem na plátno, vyznačovaly, jak uvedla galeristka Marie Tajan v pařížské galerii Vire Vent na úvod autorčiny výstavy: „ Obrazy paní Evy Ovy jsou malovány velmi precizním stylem, který je zároveň zahalený do jakéhosi mystéria, které nás nutí přemýšlet nad tím, kým doopravdy jsme ...“

V roce 2003 - 4 využila Eva času mateřské dovolené a studovala invertovanou malbu na keramiku v proslulé keramické dílně Varadero, zkoušela návrhy na vitráže a intarzie a realizovala zakázky, které se dnes nachází v interiérech veřejných i soukromých. Objevila se i spolupráce ilustrativní tvorby s některými časopisy či nezávislými autory.

Od té doby si Eva Ova vyzkoušela různé techniky, upustila od detailismu a nejvíce si oblíbila akvarel nebo kombinaci akvarel – akryl. V jejich námětech lze vnímat posun jejího pochopení o propojenosti všeho jsoucího a namísto ustavičného hledání odpovědí lze vnímat klid, usebrání, ze kterého vystupují malé příběhy... „Maluji niterné pocity. To co sdílíme z vnějšího světa a zpracováváme podle svého naladění, svého současného stavu srdce a Duše. Vnější je odrazem vnitřního. Maluji v symbolech, v současné chvíli si je půjčuji hlavně z přírody. Malování je mou inspirací,radostí a meditací.“

A na závěr snad slova slavného ak. malíře Ernesta García Peňi, který nad ilustracemi v diářích Evy Ovy (vydává kalendáře a diáře již po několik let) a jejími obrazy v roce 2024 napsal: „ Dílo Evy vyjadřuje vzácné myšlenky ve prospěch lidskosti, Lásky a něhy.“

Více aktuálních ukázek a informací na Facebooku.